biegam boso

tu i teraz. czas nie istnieje

gdyby zacząć od mety … 25 września 2010

Filed under: Uncategorized — Asia Klar @ 10:33 pm

Co jest ważniejsze – dobiegnięcie do mety czy sam bieg? Gdyby odwrócić kolejność i start rozpocząć na mecie a później po prostu biec… Czy sam bieg nie stałby się celem?

Sniło mi się, że przebiegłam maraton. Pamiętałam chwilę startu i metę. Pomyślałam nawet, że nie jestem wcale zmęczona i w zasadzie mogę jeszcze potruchtać jakieś 2 km, żeby nie zastrzymywać się zbyt gwałtownie. Pobiegłam. Cały czas jednak starałam się przypomnieć sobie sam bieg. Te 42 km pomiędzy startem i metą. Zupełnie nieważny stał się osiągnięty cel. Byłam poirytowana i rozczarowana tym, że nie pamiętam tego co … najważniejsze.

Wierzę, że nic nie dzieje się bez powodu. Przyczyna jest albo w przeszłości albo to co robimy zaowocuje w przyszłości. Jeśli biegam i dostrzegam płynące z tego korzyści mogę zatrzymać się na tym etapie i kontemplować. Pojawia się jednak niecierpliwe pytanie: Czemu to co się dzieje posłuży? Czy jeśli poznałam kogoś nowego dzięki bieganiu, to oznacza, że bieganie było środkiem do celu? Czy to tylko cel pośredni, bo ta znajomość zaowocuje w przyszłości skierowaniem na kolejną zwrotnicę?

Co jest ważniejsze – dotarcie na skraj życia czy samo życie? A gdyby odwrócić kolejność i wystartować od śmierci, potraktować ją jako coś normalnego, oswoić, przestać się jej bać? Przestać czekać na koniec tylko żyć, autentycznie, w zgodzie ze sobą?  Czy wtedy samo życie nie stało by się bardziej wartościowe od tego co po nim? Bardziej prawdziwe i treściwe? Podobnie z bieganiem – można gonić coś lub przed czymś uciekać. Może być środkiem do celu lub celem samo w sobie.

Nie muszę się zatrzymywać aby poczuć, że nie uciekam ani nie gonię. Wystarczy traktować sam bieg/samo życie jako teraźniejszość i w nim być. Wiem dokąd zmierzam ale zgodnie z buddyjską zasadą nie przywiązuję się do celu. Myślenie tylko o nim to przebywanie zbyt długo poza Tą chwilą. Mam pewność, że biegnę dobrą drogą. Tu i teraz. Dobrze tego doświadczać. Dobrze żyć w teraźniejszości. Zwłaszcza, że nie od nas zależy to co spotka nas za zakrętem.

 

Skomentuj

